Kuidas valida laminaatorit?

KUIDAS VALIDA LAMINAATORIT?

Me kuuleme sageli oma klientidelt ühte ja sama küsimust, et “laminaator on ju tavaline mootor
koos rullikutega, miks siis mõned on kallimad, kui teised?“ Samas lugu on autodega. Kõik autod
on nelja rattaga, aga hinna erinevus võib olla tõesti üllatav.

Kõik saavad aru, mis erinevus on Mercedese, Skoda või Dacia vahel, kuigi kõik need autod viivad
teid ühest punktist teise. Laminaatorite erinevus ei ole nii nähtav, mis teeb ostjale õige mudeli
valiku keerulisemaks.

Suurem osa laminaatoreid on meie turul esitletud kui “professionaalne seade taskukohase
hinnaga”. Sõna “professionaalne” antud juhul võib omada suuremat tähtsust kui me räägime
laminaatoritest. Sarnane lugu on autodega. Mercedes, Skoda või Dacia on tooodetud
professionaalselt, aga erinevus on väga suur. Kuidas siis valida õige seade? Millised on
erinevused? Mis on ainult reklaaminipp või millised on olulised ja soovituslikud funktsioonid?
Meie usume, et järgmised faktid aitavad teid valida just teile sobiva lamineerimisseadme.

 

SOOVID

Esialgu võiks iga klient panna paberile kirja, nii täpselt nagu võimalik kõik tööd, mida ta
kavatseb ostetava seadmega teha. Kirjutage välja kõik detailid, spetsiifilised materjalid ja isegi
mittestandardsed lahendused, mida igapäevaselt ei teostata, peavad olema kirjas. Hea tarnija
on suuteline selgitama, mis on realistlik ja mida antud seadmega teha ei saa.

 

DEMO

Iga laminaator on manuaalselt käsitletav seade ja seetõttu on oluline enne ostu sooritamist
seadmega tuvuda ning oma silmaga üle vaadata. Tehniline dokumentatsioon annab olulist
informatsiooni, kuid ilma proovimata ei anna dokumentatsioon teile head ülevaadet. Samuti
nagu autodega, “testsõit” on väga oluline.

 

KÕIGE OLULISEMAD ASJAD, MIDA MEELES PIDADA

RULLIKUD

Rullikud on laminaatorite kõige olulisemad osad. Nende omadused ja käitumine mõjutavad töö
efektiivsust ja lõpptoote kvaliteeti. Üldreeaglina – mida suurem on rullikute läbimõõt, seda
parem. Suuremad rullikud painduvad vähem ja tagavad võrdsema surve ning vähendavad
lamineeritava kile pinget. Väiksem pinge on eriti oluline kui töötate valu- või tavaliste kiledega
ja kasutate kuumutamist.

Suurema läbimõõduga rullikud mõjuvad positiivselt ka võimalikule materjali
kokkutõmbumisele, juhul kui on tegemist ülevenitatud lamineerimiskilega. Materjali
kokkutõmbumine, mis on põhjustatud ülevenitamisest lamineerimise käigus, toob esile
probleemid nagu nurkade ja äärte kokkutõmbumine.

Rullikute suurem läbimõõt on parem ka juhtudel kui lamineerite pehmeid materjale. Suur rullik
jagab survet võrdsemalt ja laiemalt. Seetõttu materjali ääred ei keerdu kokku.

Kui võrdlete erinevate seadmete parameetrid, siis alati jälgige rullikute materjali ning paksust,
millest rullikud on tehtud. Paksem metall on stabiilsem kui õhuke, isegi kui rullikud on sama
läbimõõduga. Tugevam metall on määrava tähtsusega kui plaanite lamineerida materjale nagu
MDF või klaas.

Järgmine väga oluline omadus on rulliku kaal. Korralik seade on varustatud rulliku kaaluga ca 40
kg, mis tähendab, et kaks rullikut koos peavad kaaluma mitte vähem kui 80 kg. Juhul kui
laminaatori tehniliste omaduste kirjelduses selgub, et seade kaalub 150 kg koos raamiga, pole
võimalik selle pikaajalisust garanteerida ning siinkohal ei ole tegemist stabiilse
tootmisseadmega.

 

SOOJENDUS

Järgmine omadus, millele tuleks tähelepanu pöörata on rulli soojendus. Isegi survetundlike
liimide ehk nn külmlamineerimiskilede puhul, soovitame kasutada seadmeid, millel on
soojendusega ülemine rullik. Temperatuur peaks olema kuni 70 °C, võimalusega seda väikeste
sammude kaupa reguleerida. Soojendusega rullid lasevad liimil liikuda. Sõltuvalt kasutatavatest
materjalidest, võib see olla määrava tähtsusega lamineerimise tulemustele.

Tänu soojendamisele saab liim vabalt liikuda ning see omakorda takistab või vähendab valge
„hägususe“ tekkimist. Tavaliselt on akrüülpindade lamineerimine üsna keeruline, kuid soojendus
on sel puhul suureks abiks. 50 °C-st kõrgemad temperatuurid aitavad paksema lamineerimiskile
või juba lamineeritud graafika teistkordseks lamineerimiseks, et vähendada ka hägusust.

Teistkordsel lamineerimisel võib kasutada ka palju kõrgemaid temperatuure, kuna materjal on
juba varasemalt lamineeritud. Teistkordsel töötlusel saab materjali masinast palju kiiremini läbi
lasta.

 

SURVE

Iga töödeldava materjali jaoks tuleks eraldi seadistada surve. Kartongi lamineerimisel tuleks
survet vähendada, paksemate kilede jaoks tuleks see aga maksimaalseks seada. Enamus
müüdavaid lamineerimismasinaid võimaldavad survet käsitsi seadistada. See võib kaasa tuua
probleeme surve jaotusega (pole kogu laiuses ühtlane) ja ebatäpsusi pikemate
lamineerimistööde korral.

Surve seadistused ja saadud tulemused on väga ebatäpsed (enamuse käsitsi seadistatavate
masinate korral). Surve näidiku olemasolu puhul pole näit alati usaldusväärne.
Just seetõttu on Neschen laminaatoritel pneumaatiline survesüsteem. See on eriti tähtis
korduvaks ja täpseks surve seadistamiseks. Manomeetri ekraanil nähtav näit vastab täpselt
lamineeritavale pinnale osutatavale survele.

 

JUHTIMISSEADMED JA ERGONOOMIKA

Juhtimispaneelist rääkides peaks käivitamise ja seiskamise lülitid, rullide pöörlemise, kiiruse ja
suuna muutmine olema käsitletavad masina mõlemal küljel. Seda eriti juhul kui
lamineerimismasinat hakkab käitlema vaid üks operaator. Lisaks tuleb kahepoolne
juhtimispaneel kasuks ka kahest operaatorist koosnevale meeskonnale. Nii pole vaja pidevalt
ümber masina käia ja seega paraneb nii efektiivsus kui tööohutus. Aja ja operaatori energia
säästmiseks soovitame elektroonilist juhtimispaneeli.

 

KOAKSIAALNE JA VÄÄNDEJÄIKUS

Kõik lamineerimismasina rullid ja teljed peavad olema täiesti paralleelsed. Alles siis saab masina
raam väändejäikusega koosmõjul tagada materjali täpse juhtimise ka suurematel kiirustel ning
tagab probleemivaba töö ka suurtel mahtudel. Kui eesmärk on soetatava laminaatoriga täisrulle
lamineerida, soovitame enne ostu tegemist kindlasti masinat katsetada.

Raami tugevuse seisukohalt vaadates on müügil hulgaliselt masinaid (tavaliselt madalamas
hinnaklassis), mis pakuvad vajalikku jäikust esimestel kasutuskuudel. Ajapikku aga hakkab
konstruktsioon väsima. Sel põhjusel on Neschen masinatel tugev ja vastupidav konstruktsioon.

Pea meeles, et laminaator on ärikasumi suurendamise tööriist, seega ei tohiks jäikus kunagi
mõttekoht olla.

Stabiilse, tugeva ja vastupidava konstruktsiooni tagamiseks valmistab Neschen oma
lamineerimismasinaid paksudest terasplaatidest tehtud külgseintega.

 

MATERJALI LAHTI- JA KOKKUKERIMINE

Lahti- ja kokkukerimise võllide pidurid peavad olema lihtsasti kättesaadavad, kergelt käideldavad
ja vastupidavad. Võllide paigaldamine masinasse peab olema lihtne ja sujuv protsess. Mõeldes
võlli kaalule koos sellele lisatud rulliga, tekib soov seda masinasse võimalikult kiiresti paigaldada.
Igal võllil märgitud mõõteskaala, millel nullipunkt asub võlli keskel on abiks materjali paigutamiselning kokkukerimise võlliga joondamisel.

 

VALMIS TESTIMISEKS?

Kui oled viimaks valmis oma unistuste laminaatorit katsetama, peaksid keskenduma alljärgnevalt
loetletule:

a) Testimiseks kasuta hallskaala (grayscale) pilte; lase operaatoril lamineerida vähemalt 20
jooksvat meetrit. Rohkem on isegi parem. Palu operaatoril masin peatada
lamineerimisprotsessi käigus ning uuri seejärel pildile jäetud joont. Nähtaval peaks olema
vaid kerge joon või veel parem kui poleks mingit nähtavat erinevust.

b) Täieliku rullist rulli testi läbiviimiseks võiksid lamineerida standardset värvilist vinüüli.
Ideaalis võiks see olla must.

c) Jälgi masina joondamiskiirust, täpsust ja efektiivsust.

d) Katseta paberi lamineerimist. Isekleepuva vinüüliga võrreldes võib paber lihtsamini kortsu
minna. Mõni efekt (näiteks hägusus) võib päeva jooksul kaduda, teine jällegi ilmuda mõne
päeva pärast. Varu parasjagu aega lamineeritud materjali hindamiseks.

e) Masina puhul, mille töölaius on umbes 160 cm, peaksid testima ka lehtmaterjalide
lamineerimist. Ideaalselt sobivad PVC-vahtplaadid laiusega ligikaudu 800 mm. Sellise
formaadiga näed ülemise rulli ja selle jäikuse eeliseid. Plaadil võivad tekkida mullid isegi
mõne päeva möödudes, seega jällegi tuleks varuda aega tulemuste hindamiseks.

f) Kontrolli ohutussüsteemi, kas see töötab korralikult. Valgusriba, teosammu režiim,
jalglüliti – kõik peaks töötama operaatori kasuks, mitte kahjuks. Pea meeles, et
ohutussüsteem on loodud töötaja ja ettevõtte kaitsmiseks.